Toetsing en examen reglement
voor de beroepsopleidingenNederlof Centrum – Examenreglement – 01-10-2014
Certificering:
Een opleiding kent een van de volgende voorwaarden om in aanmerking te komen voor certificering:
- De aangegeven lesdagen aanwezig zijn en het succesvol beoefenen van alle onderdelen
- Een minimaal aantal lesdagen aanwezig zijn en de opdrachten succesvol vervullen en inleveren
- Een aantal opleidingen kent ook een toets c.q. examen. Indien er een toets is dient dit met minimaal een 5,8 afgesloten te worden. Indien er een praktijk en theorie-examen is dienen beide een voldoende te hebben.
Details bij ‘admin’
Bij elke cursus, workshop of opleiding staat op de website duidelijk aangegeven bij ‘admin’:
- soort cursus of opleiding
- of er een toets of examen bij hoort
- zo ja wat de kosten zijn indien van toepassing
- eventuele kosten hertoetsing /herexamen
- wie de toets / examens afneemt
Hertoetsing
Als er bij een opleiding sprake is van een toets of examen die invloed heeft op een al dan niet certificering, heeft de student altijd het recht een her-examen aan te vragen.
Hertoetsing door derden
Indien student van mening is dat de aanwezige examinator de taak niet juist of naar tevredenheid vervuld heeft, heeft student het recht een hertoetsing aan te vragen met een andere examinator:
- De nieuwe examinator kan dan door student gekozen worden uit 3 door het Nederlof Centrum voorgedragen personen.
- Elke persoon die examineert moet leraar zijn in die betreffende opleiding of de opleiding eerder succesvol hebben afgerond.
- De kosten van dit her-examen zijn maximaal gelijk aan het bedrag van 2 lesdagen van de opleiding die het betreft.
Deel kennis niet aanwezig:
Indien student een deel van de stof niet voldoende beheerst om dit te laten toetsen of tevoren bekend is dat dit naar alle waarschijnlijkheid een negatieve beoordeling zou opleveren omdat de student het niet kan, wil of er geen binding mee heeft:
- mag het aandeel van de niet beheerste stof niet meer zijn dan 15% van de opleiding
- mag het niet meer betreffen dan 1/3e van de toets-onderdelen.
- wordt dit in verhouding in mindering gebracht op de punten van de toetsing, hetgeen vereist dat de student op de wel te toetsen onderdelen meer dan gemiddeld dient te presteren om te slagen.
- krijgt de student indien er sprake is van een model tijdens de toets een vervangende opdracht die echter niet meetelt voort de beoordeling.
Noot: dit heeft geen betrekking op cursussen en workshops